přednášky o písmu
Dačického dům & GASK, neděle 12. května, 12:00–17:00historie japonského písma
Mari Kučera
12:00
přednáškový sál Dačického domu
Japonština je dnes považována za nejsložitější zápis řeči na světě, protože se obecně používají tři druhy písma – čínské znaky a dva druhy slabičných abeced. Tyto abecedy vycházejí z písem, která se zrodila v Číně před více než 3000 lety a je v nich skrytá filozofie a životní styl dávných lidí.
Přijďte se o vzniku a vývoji těchto písem dozvědět více od kaligrafky Mari Kučera, rodačky z japonské prefektury Šizuoka. Japonská kaligrafie shodó, které se věnuje, znamená doslova přeloženo Cesta psaní. Sama ji vnímá jako cestu k sebepoznávání a neustálému kultivování sebe sama skrz psaní.
V Česku je Mari jako kaligrafka aktivní od roku 2013, kromě vlastní tvorby vede řadu kurzů a workshopů, dělá přednášky i velkoformátové ukázky.
Středověká skriptoria, tedy písařské dílny, byla zejména v období raného a vrcholného středověku svébytnými nositeli knižní kultury, zprostředkovateli nových témat a autorů a také živoucími kulturními centry. Přednáška se zaměří na rukopisy, které vznikaly ve skriptoriích cisterciáckých klášterů v českých zemích.
Odbornice na středověké rukopisy Renáta Modráková vám představí nejen ta nejznámější díla, ale také ta méně známá a možná o to zajímavější. Pozornost zaměří i na písařské aktivity v klášteře cisterciáků v nedalekém Sedlci. A prostřednictvím rukopisů, kteří jsou s ním spojovány (například Sedlecký antifonář), nechá skrze staletí rezonovat cisterciáckou knižní kulturu.
Renáta Modráková je specialistkou na středověké rukopisy v Národní knihovně ČR. Ve svém výzkumu se zabývá dějinami středověkých knihoven českých ženských klášterů, vývojem písma ve 13. a 14. století a středověkou knižní kulturou.
Taje a půvaby českých středověkých skriptorií
Renáta Modráková
13:00
přednáškový sál Dačického domu
Prkno, řezan, trhan
Petr babák
14:00
přednáškový sál Dačického domu
Přednáška má v titulu názvy tří experimentálních písem grafického designera Petra Babáka, která testují hranice mezi čitelností a nečitelností. Dozvíte se o tom, jak tato písma vznikala, nakolik je ne/čitelnost písma obecně v typografii a grafickém designu důležitá, jak si s ní lze hrát a jak ji správně využít.
Petr Babák je výraznou osobností českého grafického designu a profesorem pražské UMPRUM. Jako autor stojí za nesčíslnými návrhy knih a knižních edic, designu výstav, komplexních vizuálních identit měst, institucí či orientačních systémů budov. Jeho studio Laboratoř navrhlo například jednotný vizuální styl pro Národní technickou knihovnu a řadu dalších kulturních institucí jako jsou Tranzitdisplay, AMU, NFA a další.
Galerie GASK hostí až do srpna výstavu Mlčení Jiřího Straky, kterou vás v 15:00 provede její kurátorka Veronika Marešová. Autor obrazů – sinolog a obdivovatel staré čínské kultury Jiří Straka – vám poté zdroje své inspirace představí v přednášce, která se bude věnovat tušové malbě a kaligrafii.
Jiří Straka je český umělec, který působí v Pekingu a v Praze. Na Karlově univerzitě studoval obor sinologie, v polovině 90. let minulého století absolvoval ateliér tradiční tušové malby na Ústřední akademii výtvarných umění v Pekingu a v letech 2002–2006 působil jako restaurátor Asijských sbírek v Národní galerii.
Tušová malba a kaligrafie
Jiří straka
16:00
GASK